SZKOŁA PODSTAWOWA NR 26 IM. KS. PROF. JÓZEFA TISCHNERA W TORUNIU
Do naszej szkoły przyjmujemy dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a także uczniów ze sprzężeniami.
✅ SPECJALNE POTRZEBY
Jesteśmy przygotowani na objęcie edukacją i terapią osób, które poza niepełnosprawnością intelektualną zmagają się z dodatkowymi deficytami (niepełnosprawność sprzężona), takimi jak:
👀 Niedowidzenie, brak wzroku
👂 Niedosłyszenie, brak słuchu
🧩 Autyzm
♿ Niepełnosprawność ruchowa
Zapewniamy dostosowane metody nauczania, indywidualne podejście oraz wsparcie specjalistów.
👨🏫 GRUPY EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE
📌 Grupy liczą maksymalnie do 6 uczniów w zbliżonym wieku.
👩🏫 Z grupą pracuje nauczyciel-wychowawca oraz nauczyciele przedmiotów, prowadzący zajęcia m.in.:
- rozwijające komunikację,
- stymulujące kreatywność,
- wychowanie fizyczne,
- religię
📖 WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
Zgodnie z podstawą programową, w naszej szkole prowadzone są następujące zajęcia edukacyjne:
👥 Funkcjonowanie osobiste i społeczne
Zajęcia te mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz przygotowanie ich do pełnienia ról społecznych, aby mogli w przyszłości jak najlepiej funkcjonować i integrować się ze środowiskiem
🗣️ Zajęcia rozwijające komunikowanie się
Celem tych zajęć jest rozwój języka i umiejętności porozumiewania, w tym m.in. przy wykorzystaniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)
🎨 Zajęcia rozwijające kreatywność
Stymulowanie twórczego myślenia poprzez różnorodne formy ekspresji artystycznej, takie jak muzyka, plastyka czy teatr
🏃♂️ Wychowanie fizyczne
Zajęcia dostosowane do możliwości uczniów, mające na celu poprawę kondycji, koordynacji ruchowej oraz ogólnego zdrowia.
Szkoła dysponuje basenem przystosowanym do potrzeb dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.
⛪ Religia
Uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach religii zgodnie z deklaracją rodziców lub opiekunów prawnych
💡 Zajęcia rewalidacyjne
Indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne, mające na celu wspieranie rozwoju uczniów w obszarach wymagających szczególnej uwagi
Wszystkie przedmioty realizowane są zgodnie z obowiązującą podstawą programową, dostosowaną do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
👨🏫 INDYWIDUALNE PODEJŚCIE
📌 Dla każdego ucznia opracowywany jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, z którym zapoznają się rodzice.
📌 Uczniowie uczestniczą w zajęciach edukacyjno-terapeutycznych oraz zajęciach rewalidacyjnych, dostosowanych do ich potrzeb i możliwości.
🔄 SPECJALISTYCZNE WSPARCIE
W zależności od indywidualnych potrzeb uczniowie uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych, m.in:
🗣️ Logopedycznych
🏃♂️ Terapii ruchowej
🎨 Integracji sensorycznej
🧩 Terapii dla dzieci autystycznych
📌 Uczniowie uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych z terapeutami, które odbywają się w wymiarze 10 godzin tygodniowo, dzielonych pomiędzy uczniów danej grupy.
👩⚕️ Uczniowie korzystają także z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np.:
- zajęć socjoterapeutycznych,
- terapii z psychologiem,
- zajęć logopedycznych.
📖 NAUCZANIE INDYWIDUALNE
Dla uczniów, którzy posiadają dodatkowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizujemy indywidualne zajęcia edukacyjno-terapeutyczne w wymiarze:
📚 I etap edukacyjny: 6 godzin tygodniowo
📚 II etap edukacyjny: 8 godzin tygodniowo
🚌 BEZPŁATNY DOWÓZ I POMOC
🚐 Zapewniamy bezpłatny dowóz na zajęcia organizowane w szkole.
👩⚕️ Uczniowie mają wsparcie pomocy nauczyciela, który wspiera ich w codziennych czynnościach samoobsługowych.
🏥 W szkole działa także gabinet profilaktyki zdrowotnej, zapewniający podstawową opiekę pielęgniarską.
➕ ZAJĘCIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE
📌 Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim uczestniczą w indywidualnych lub grupowych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.